Back Seung Woo “Blow Up”

Back Seung Woo Blow Up 2011
Installation view at MISA SHIN GALLERY
Photo: Keizo Kioku

Back Seung Woo Blow Up 2011
Installation view at MISA SHIN GALLERY
Photo: Keizo Kioku


Back Seung Woo バク・スンウ
Blow Up
Friday, March 4 – Saturday, April 16, 2011

PRESS RELEASE

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<日本語は英語の後に続きます>

Back Seung Woo was born in South Korea in 1973 and he lives and works in Seoul and London. This exhibition presents works from his series Blow Up and Utopia. Each takes as its subject the city of Pyongyang, the capital of the reclusive and mysterious Democratic People’s Republic of Korea.

The Blow Up series is made from photographs that Back took in Pyongyang in 2001. While shooting in Pyongyang, he was under constant surveillance and the locations he was allowed to photograph were tightly restricted. Moreover, at the conclusion of his visit, all of his films were censored, cut up or confiscated, so that the only photographs he was allowed to take out of the country were similar in appearance to the kinds of photographs of Pyongyang already shown in the media. A few years later, Back discovered details in the photographs that he had not noticed at the time of shooting. As the title “Blow Up” suggests, he decided to enlarge those details sometimes dozens of times. As the original photographs were taken with 35mm film, the enlargements become slightly blurry, and yet in these slightly indistinct images we can get a sense of a reality that is very different to the image of Pyongyang propagated by North Korea around the world as an ideal city. The act of focusing in on a small detail in an image is akin to discovering a completely new perspective on that image. Through the process of “blowing up” his photos, Back has successfully made the surreal world of North Korea a little more real.

The second series, Utopia, is based on propaganda photographs taken by the North Korean authorities in the 1970s. Back made the buildings depicted in the photos higher and added a bridge between buildings in one photograph to create the landscape of a new city, a genuine Utopia. In these works, Back uses careful manipulation to make Pyongyang a city that he says “looked like a film set for ‘The Truman Show’” even more surreal.

The exhibition will include 40 pieces from Blow Up covering one entire wall in the gallery and also 2 pieces and a 3D model from the Utopia series. Back Seung Woo’s photographs present the world in all its multifaceted complexity with consideration given both to that which is real and that which is merely imagined to be real.

Back Seung Woo
Born in 1973 in South Korea. Works in London and Seoul. Major group exhibitions include “Photography No China, Japan, Korea” at the San Francisco Museum of Modern Art (San Francisco, 2009) and “Dreamland” at the Centre Pompidou (Paris, 2010). A solo exhibition at Artsonje Center (Seoul) is planned in 2011. Back’s artworks are included in the permanent collections of the Museum of Fine Arts Houston, the San Francisco Museum of Modern Art and elsewhere.

バク・スンウは1973年韓国生まれ、現在はロンドン、ソウルを中心に活動しています。今回の個展では、今も世界の中で孤立し不透明な国、朝鮮民主主義人民共和国の首都、平壌を題材にしたBlow UpとUtopiaシリーズの作品を展示いたします。

Blow Upは、2001年にバクが平壌に滞在し、撮影した写真をもとに制作されたシリーズです。平壌での撮影は、徹底した監視と統制の下限られた区域に限定され、さらにフィルムは検閲によって大部分が切り取られた後没収され、バクの手元に残ったフィルムは典型的な平壌の風景でした。数年後、その写真の中からバクは何気ない事象に注目し、タイトル『Blow Up』が意味する通り“拡大”を試みます。35mmフィルムを数十倍に引き伸ばすことにより浮かび上がってきたざらついたイメージは、理想都市、平壌の姿を海外に示したい政府の思惑と違った、現実としての側面でした。それは、シャッターを押す瞬間には知覚されなかったものが、時間を経て部分的に引き伸ばされるというプロセスを通じて新たな知覚を呼び起こすことであり、拡大という介入により、バクは、北朝鮮という非現実的な世界を一層現実的に浮かび上がらせることになるのです。

一方Utopiaは1970年代に撮影された北朝鮮のプロパガンダ写真をもとに、写真の中の建築物の階層を増やしたり、橋でつなぐ事によってユートピアとしての新たな都市のランドスケープを作り出します。バクにとって「映画、トゥルーマン・ショーのセットのように見えた」平壌は、コンピューターによる操作を経てさらに非現実的な情景になります。

本展では、Blow Upシリーズより40点を一挙に壁一面に、またUtopiaシリーズより2点と立体作品一点を展示いたします。バク・スンウの写真作品は、多層な現実/非現実を描き出し、さまざまな世界を積極的に提示します。

バク・スンウ
1973年、韓国生まれ。韓国、イギリスの大学・大学院で写真を学び、現在はロンドン、ソウルを中心に活動する。『Photography Now China, Japan, Korea』サンフランシスコ近代美術館(サンフランシスコ、2009年)、『Dreamland』ポンピドゥーセンター(パリ、2010年)などのグループ展に参加し、Artsonje Center(ソウル、2011年)にて個展を開催予定。ヒューストン美術館、サンフランシスコ近代美術館などに作品が所蔵されている。

2018-09-11|
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