The Road Not Taken

AI Weiwei
Ken LUM
OZAWA Tsuyoshi
TOMATSU Shomei
Nov 27, 2015 - Jan 30, 2016
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PRESS RELEASE

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<日本語は英語の後に続きます>

The Road Not Taken
AI Weiwei, Ken LUM, OZAWA Tsuyoshi, TOMATSU Shomei
Date: Friday, November 27, 2015 – Saturday, January 30, 2016

MISA SHIN GALLERY will present The Road Not Taken, a group exhibition of the gallery’s artists, from Friday, November 27, 2015 to Saturday, January 30, 2016.

Since the beginning of the human history, art has been profoundly involved in and functioned as a social instrument to reflect the circumstances surrounding us. Witnessing the many challenges unfolding here on earth, artists have used artistic means to hint at solutions and present new perspectives, working freely in a wide variety of venues, instead of being constrained by their own studios. And, in many cases, they have confronted this in ways no one had previously attempted.

The motif of AI Weiwei’s Hanging Man, made in New York where Ai lived in the 1980s, is a profile of Marcel Duchamp, formed by bending a wire coat hanger into the visage of the famous artist. By making the common clothes hanger silver, and using a porcelain base, mimicking the urinal of Duchamp’s Fountain, Ai is saying that one can view the world differently and produce different results simply by employing a slight change of perspective, rather than relying on practice or theory.

In April 1993, OZAWA Tsuyoshi opened Nasubi Gallery, the world’s smallest, mobile gallery, on the street outside the Nabis Gallery, a well-established rental gallery in Tokyo’s Ginza district, the home of numerous art galleries. With Nasubi Gallery, created by painting the inside of a wooden milk box white, Ozawa mimics the ‘white cube’ exhibition space of a typical art gallery to question Japan’s unique system of rental galleries, which lend space to artists for a fee. With this act, Ozawa became a gallery owner, holding exhibitions in various locations, and has since provided over 200 artists the opportunity to show their work.

Ken LUM gives expression to the ceaseless cultural change occurring in society, and the identities created by this change, with art that makes use of signs, billboards, logos, and other forms of visual language prevalent in mass media. In Parvi, a sign for a halal food market written partially in Arabic, the insertion into the ad copy of an unexpected religious statement, “PRAISE BE TO ALLAH,” exposes the tension in lives lived in a world in the grip of globalization.

TOMATSU Shomei was one of Japan’s leading photographers. He unceasingly focused on post-war Japan, and dealt with some of the nation’s most socially-charged topics, such as American military bases, Nagasaki, and Okinawa. Tomatsu’s photograph of a glass bottle melted and twisted by the heat rays emitted by the atomic bomb dropped on Nagasaki presented the world with an image resembling part of a horribly burned corpse. It is as if, with this photo taken sixteen years after the atomic bomb was dropped, Tomatsu is attempting to address the never-ending atrocities of history with the power of imagery, bypassing impressions that had become engrained as representations of the atomic bomb.

By continuing to choose “the road not taken,” these four artists from different generations and backgrounds have produced works that continue to pose key questions for us who live in societies grappling with many issues. What can an artist do? What is the significance of art? What potential does it have? And, what is its role?

The Road Not Taken
アイ・ウェイウェイ、ケン・ラム、小沢剛、東松照明
2015年11月27日(金)-2016年1月30日(土)

MISA SHIN GALLERYでは、11月27日(金)から2016年1月30(土)まで、ギャラリーアーティストによるグループ展The Road Not Takenを開催いたします。

有史以来、アートは私たちを取り巻く社会の状況に深く関わり、その社会を反映する装置の役割を果たしています。アーティストは、地球上に起こるさまざまな問題を目の当たりにし、制作の現場をスタジオの中だけに限定せず、アートという手法を用いて解決のてがかりを示唆し、また新しい視点を提示してきました。それは多くの場合、これまでだれも試みてこなかった方法に挑むことでもありました。

アイ・ウェイウェイによる、Hanging Manは、1980年代にアイが過ごしたニューヨークで制作した、針金ハンガーをまげて作ったマルセル・デュシャンの横顔がモチーフになっています。デュシャンの男性用小便器「泉」にちなみ土台を陶製にし、ありふれた針金ハンガーをシルバーにすることで、アイは、実践や理論ではなく、ちょっと見方を変えるだけで世界はちがって見え、違った結果を導きだすことができると述べています。

小沢剛のなすび画廊は1993年4月、世界最小の移動式画廊として、数多くの画廊が並ぶ東京、銀座で、老舗貸画廊「なびす画廊」前の路上でオープンしました。牛乳箱の内側を白く塗ることでホワイトキューブに見立て、アーティストに有料でスペースを貸し出す貸画廊という日本独特のシステムへの疑問を呈しています。小沢は画廊主となり、これまでに200人を超えるアーティストに展示の機会を提供し、さまざまな場所で展示を行っています。

ケン・ラムは、社会における、絶え間ない文化的変容とその変容によって形作られていくアイデンティティーを、サインやビルボード、ロゴなどマスメディアにあふれかえる視覚的な言語を用いた作品を制作するアーティストです。PARVIはアラビア文字を併記し、イスラム教の教えに沿ったハラルフード店の看板ですが、広告のメッセージには不釣り合いな宗教的な文言、PRAISE BE TO ALLAH(アッラーを讃えよ)を挿入することで、グローバル化する世界における生活の中での緊張感をあぶり出します。

東松照明は、米軍基地や、長崎、沖縄など最も社会的な対象をテーマとし、戦後の日本を見つめ続けた、日本を代表する写真家の一人です。長崎の原爆投下による熱線で溶解して曲がりくねったガラス瓶は、焼けただれた人体の一部のような様相を呈しています。原爆投下からすでに16年の歳月が経過して撮影されたこの作品で、東松は、それまでの原爆の遺物が表象してきた固定的な意味をすり抜け、歴史の暴虐無人に対してイメージの力で応えようとしているかのようです。

年代もバックグラウンドも異なる4人のアーティストの作品は、The Road Not Taken(選ばれざる道)を選択し続けることで、さまざまな問題を抱える社会に生きる私たちに、アーティストに何ができるか、アートの意味とは何か、可能性とは何か、また役割とは何かを問い続けているようです。