Chewing Gum and Chocolate

TOMATSU Shomei
東松照明
March 1 - April 9, 2016
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PRESS RELEASE

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<日本語は英語の後に続きます>

TOMATSU Shomei
Chewing Gum and Chocolate
Date: Tuesday, March 1 – Saturday, April 9, 2016

MISA SHIN GALLERY presents the exhibition ‘Chewing Gum and Chocolate’ by Tomatsu Shomei, one of Japan’s leading photographers of the post-war generation.

If asked what the defining feature of Japanese post-war society was, I would have no hesitation in answering ‘Americanization’. I personally have the sense that this Americanization began from the US military bases. It was as if America seeped through the gaps in the wire fences surrounding the bases and, in time, soaked the entire country.

After his photograph ‘Base at Yokosuka’ appeared in the photography magazine Asahi Camera in 1959, Tomatsu began travelling with camera in hand to cities around Japan where US military bases were found: Chitose, Misawa, Iwakuni, Sasebo, and so on. Be it American soldiers strolling round town, signs written in dense English, or shops, bars and restaurants for army personnel, Tomatsu’s photographs deftly captured the parallel culture that was infiltrating its way into everyday Japanese life, and took on immediate cultural relevance. His 1960 series of photographs, comprised of striking images incorporating montage techniques and coarse-grained and blurred effects, was captioned “This bizarre fruit we have been suddenly given, I call ‘occupation.’”

Tomatsu made his first trip to Okinawa in 1969, as the final destination in his national tour of the US military bases. Employing graphic text for dramatic effect, the artist superimposed his photograph of a missile launch from this visit with the heart-wrenching line, “It’s not a US military base in Okinawa; it’s Okinawa in a US military base.” Tomatsu subsequently returned on frequent occasions to Okinawa, capturing the post-war period in a territory forced to come to terms with the diabolical senselessness of having an US military base at its heart, and all the tumult the region passed through before its reversion to Japan.

If the American Occupation meant Japan finding itself examined through the eyes of the stationed troops, it also meant the nation’s gradual Americanization. Tomatsu’s collection ‘Chewing Gum and Chocolate’, taken over a period of twenty years travelling around US military base towns, is a look at this two-sided reality, much like two mirrors set up facing one another. These images not only provide a depiction of the foreign culture that came into Japan after the war, but like a Coca-Cola sign which leaves its mark even after the paint has peeled off, it also symbolizes the Japanese post-war philosophy which still endures to this day.

This exhibition comprises seventeen black and white photographs taken by Tomatsu between 1958 and 1980 around US military bases across Japan.

東松照明
チューインガムとチョコレート
2016年3月1日(火)ー 4月9日(土)

MISA SHIN GALLERYは、戦後の日本を代表する写真家、東松照明の展覧会「チューインガムとチョコレート」を開催いたします。

日本の戦後史を一口で特徴づけよと問われれば、ぼくはためらいなくアメリカニゼーションと答えるだろう。アメリカニゼーションは米軍基地から始まった、という実感がぼくにはある。アメリカが基地にはりめぐらされた金網から、じわじわっとはみ出して、やがて日本全土に染みとおっていったというイメージだ。

1959年、写真雑誌「アサヒカメラ」に「基地?ヨコスカ」を発表した東松は、以来、千歳、三沢、岩国、佐世保など全国の米軍基地のある都市に取材旅行へと出かけます。街中を闊歩するアメリカ兵、あふれる英文字の看板、米軍相手の店―日本の日常に入り込む異なる文化の並列を写し取った写真は、すぐさまテーマ性を帯びるようになり、1960年に発表された一連の作品には「とつぜん 与えられた 奇妙な果実 それをぼくは <占領>と呼ぶ」という一文が冠され、モンタージュやアレ・ブレによる強烈なイメージが焼き付けられています。

1969年、基地を巡る旅の最終地として初めて沖縄を訪れた東松は、「沖縄のなかに基地があるのではなく、基地のなかに沖縄がある」というグラフィックな効果を伴ったテキストを、米軍機の写真に挿入した鮮烈な作品を発表します。以来、東松は沖縄への旅を重ね、米軍基地という巨大な不条理との対峙を余儀なくされた沖縄の戦後が、日本復帰を前に激しく揺れ動く様を撮影しています。

駐留アメリカ兵に向けられた視線、そしてアメリカ化していく日本。異なる2つの眼差しを持ちながら合わせ鏡のように存在する占領という現実を、約二十年に渡る基地の都市への旅で撮影したシリーズ、「チューインガムとチョコレート」は、戦後の日本に入り込んで来た最大の異文化の表象であるのみならず、ペンキが剥げてもなおその痕跡を残すコカコーラのサインのように、今も続く戦後日本の思想として象徴的に提示しています。

東松が1958年にから1980年まで日本全国の基地を旅して撮影したモノクロ写真17点で構成される「チューインガムとチョコレート」、是非ご高覧ください。